ימים מס 16-17 Valdez via Whittier To Seward
יום מס 16 Whittier To Seward
לא לשכוח למלא דלק לפני שעוזבים את העיר.
מפת מסלול הנסיעה מ- Seward צפונה אל Whittier
בין אם תעשו את הנסיעה אל Whittier ביום 16 לטיול או בערב של יום מס 15 (אתמול) יש כמה דברים שכדאי לדעת.
הדבר הראשון שאסור לפספס הוא זה שאתם צריכים להיות ב- Whittier בטרמינל של המעבורת לפחות שעתיים לפני ההפלגה. לא מספיק שיש לכם הזמנה ביד. אתם צריכים לגשת למשרדי החברה שמפעילה המעבורות ולבצע צ'ק אין. רישום ואישור הגעתכם. תתבקשו להצהיר על הימצאות מיכלי גז איתכם כמו גז נגד דובים או מיכלי גז בישול. לא לדאוג לא יזרקו לכם את המיכלים ורק תתבקשו לסמן אותם. כמו כן הרכב שלכם עשוי להיות מסומן עם מדבקה שמציינת הימצאות של חומר מסוכן למקרה חרום. לא תמיד יש אחידות בנושא הזה ובזמן שבטרמינל אחד של החברה התייחסו לנושא הזה במקומות אחרים בכלל לא שאלו ולא סימנו כלום.
לפני ההגעה אל העיר Whittier תעברו במנהרה מיוחדת במינה- Anton Anderson Memorial Tunnel. המנהרה הזאת עוברת בדיוק באותו התוואי שעוברת גם הרכבת שמגיעה אל Whittier. מה שאומר שזאת מנהרה צרה למדי המאפשרת רק לרכב אחד לעבור ברוחב שיש למנהרה. כתוצאה מכך הפעלת המנהרה היא לפי לוח זמנים המאפשר כל חצי שעה תנועה לכיוון אחד. פעם נכנסים לעיר ופעם יוצאים מהעיר. כדאי לקחת את זה בחשבון ושזה לא יהיה הגורם לאי התייצבותכם בזמן בטרמינל של המעבורת. המעבר במנהרה הוא בתשלום של 12$ המאפשרים כניסה אל העיר ויציאה ממנה. ההוראות במקום והכוונת התנועה ע"י רמזורים מסודרת מאוד ומייד אחרי התשלום וקבלת מפה של העיר תכוונו אל מסלול לפי סוג הרכב שלכם. שם תמתינו עד לפתיחת המנהרה לתנועה לכוון שאתם צריכים. ביום בו יש מעבורת צפו לתנועה ערנית אל העיר. Anton Anderson Memorial Tunnel נחשבת למנהרה על כביש ראשי הארוכה ביותר ביותר בצפון אמריקה והמנהרה היחידה שבאותו מסלול עוברת גם הרכבת וגם כלי רכב. המנהרה נחפרה בשנת 1943 בימי מלחמת העולם השנייה כדי שלאלסקה יהיה נתיב ישיר של אספקה אשר ניתן יהיה להגנה באותה התקופה של מלחמת צוללות.
Whittier - שם העיר נגזר מקרחון סמוך הנושא את אותו השם והיא למעשה עיר שבמקור הייתה מחנה צבאי- Camp Sullivan שהוקם במקום כמחנה אספקה בימי מלחמת העולם השנייה ושימש כמחנה עד לשנת 1960 עת המקום הוסב לנמל דייג אזרחי. 2 מבנים גדולים שנבנו ע"י הצבא מאפיינים את העיר. הראשון הוא - Begich Towers המשמש את תושבי העיר עד היום אשר כמעט כולם מתגוררים במבנה.
המבנה השני הוא - Buckner Building שנבנה בשנת 1949 בימי המלחמה הקרה בין גוש המזרח לגוש המערב. המקום נקרא באותם הזמנים " עיר תחת קורת גג אחת". וכלל מעבר למגורי החיילים ומשפחותיהם, תיאטרון עם לא פחות מ-320 מקומות ישיבה, אולם לבאולינג, כנסייה, מאפייה, מספרה, בית חולים, ספרייה, מעבדה לפיתוח תמונות,בית חולים ואפילו בית כלא. בשנת 1960 המחנה נסגר והבניין למעשה ננטש. רעידת האדמה שפקדה את אלסקה בשנת 1964 השלימה את המלאכה והמבנה ניזוק באופן קשה. היום הוא אסור לכניסה מוקף גדר ומהווה עדות אילמת לתקופה של המלחמה הקרה.
כיום משמשת העיר כנמל חשוב מאוד לאלסקה אליו מגיעות ספינות רבות בעיקר ספינות הקרוזים. מכאן גם יוצאים לקרוזים. המטיילים מגיעים לשדה התעופה של אנקוראג' ומשם מסיעים את המטיילים אל הנמל.
האטרקציה העיקרית במקום הוא השייט המתבצע במימי מפרץ - Prince William Sound.מכיוון שכבר עשינו שייט בחלק הדרומי של המפרץ את עלות השייט כאן נפנה למעבר במעבורת אל הצד השני של המפרץ.
למי שכן מעוניין לעשות את השייט כאן קיימות מספר חברות שהמפורסמת היא:
26 Glacier Cruise by Phillips Cruises and Tours
עוד חברה שמבצעת שייט היא:
Major Marine Tours - Prince William Sound Glacier Cruise
למי שעושה את המעבר במעבורת- כדאי לדעת שחברות השכרת הרכב לא נוהגות לבטח את הרכב במעבורות.
אחרי העלייה למעבורת וההתמקמות בסיפון. יוצאת המעבורת להפלגה שאורכת כ- 6 שעות במהלכה היא חוצה את מי המפרץ. אם הקברניט רואה משהו מעניין בד"כ הוא יעדכן את הנוסעים. גם נקודות עניין טופוגרפיות כמו קרחונים או כמו שונית Bligh Reef הידועה לשמצה עת עלתה מיכלית הנפט הענקית Exxon Valdez על שרטון במקום הזה וכמויות אדירות של נפט גולמי זרמו לים וגרמו נזקים שאי אפשר לאמוד אותם כלל לסביבה.
כדאי קצת לקרוא על הסיפור הזה
במעבורת יש לכם קפיטריה שאפשר להזמין משהו לאכול ולהעביר את הזמן בדרך הנוחה ביותר. עם ההגעה אל נמל ואלדז ולאחר העגינה אתם תוך דקות ספורות מוצאים את עצמכם מחוץ למעבורת.
ההנחה שההגעה אל ואלדז היא בשעות אחה"צ כך שעליכם להגיע אל מקום הלינה שלכם במקום.
אבל אחרי שהתמקמתם אתם חייבים להגיע אל מקום שהייתי מגדיר אותו כאחד מהמקומות הכי שווים באלסקה כולה, והכוונה היא אל - The Solomon Gulch Hatchery. שעת הערב היא אפילו שעה מצוינת היות והשעות האלה מועדפות גם על ידי הדובים לנשנש איזה דג או שניים או עשרים. והתנאי העיקרי לכך הוא שאתם הגעתם לעיר אבל דגי הסלמון הגיעו לפניכם.זה יכול לקרות רק אחרי אמצע חודש יולי לערך. מכיוון שהאור הוא עד שעות ממש מאוחרות אל תחשבו פעמיים ו"טוסו" למקום.
The Solomon Gulch Hatchery במילים פשוטות זהו למעשה מכון לריבוי דגי הסלמון. במקום כמו בלא מעט מכונים שכאלו ברחבי אלסקה, תופסים את דגי הסלמון ובאופן מלאכותי מוציאים מהנקבות את הביצים ומהזכרים את נוזל ההפריה מערבבים ביחד ונותנים לביצים לבקוע אחרי פרק הזמן הנדרש. את התהליך המדויק כולל סולם הדגים שבמקום אתם יכולים לראות להתרשם וללמוד במקום באמצעות סיור עצמי חינם עם שילוט מסודר ומעניין. החלק הכי מעניין והלא נודע הוא אותו החלק שהדגיגים לומדים להכיר את המקום אליו ישובו בעוד כמה שנים אחרי ששהו במרחבי האוקיינוס והם יודעים לחזור בדיוק אל אותו המקום בו התחילו את מחזור חייהם. את הסיור במקום לא בטוח שתוכלו לעשות בשעה הזאת אבל תוכלו לעשות אותו בבוקר של היום בו תעזבו את Valdez בדרככם צפונה.
כדי להגיע אל The Solomon Gulch Hatchery עלינו לצאת את העיר על כביש 4 Richardson Highway ואחרי בערך 6.7 מייל ממרכז העיר נפנה ימינה אל כביש Dayville Road. נעבור את הגשר על נהר Lowe River ונמשיך עם הכביש העובר ממש בצמוד לחופים היפים של המקום. אחרי 3.5 מייל לערך נעבור את המבנים של המכון או המדגרה בתרגום ישיר. תשימו לב לשילוט שאוסר לעצור במקום מצד אחד ומצד שני אומר שאם יש מנורה אדומה מהבהבת אסור להתקדם. בכל אופן אנחנו עוברים את הגשר שעובר מעל לערוץ הנחל Solomon Gulch Creeck שיש בו לא מעט מים הזורמים בעוצמה. ומייד אחרי הערוץ יש חנייה גדולה מצד ימין.
עכשיו רואים שעיקר הפעילות היא בכלל לא בבנייני המדגרה אלא בשפך של הנחל. ערוץ הנחל למעשה סגור במצוף שיודע לשנות את גובהו בהתאם לגובה פני המים במקום שמשתנים בין גובה המים בשעת הגאות לבין גובה המים בשעת השפל. המצוף הזה המורכב לכל רוחב הנחל מונע מדגי הסלמון להיכנס לנחל מה שיוצר פקק תנועה רציני ביותר מבחינת הדגים. בשפך של הנחל ובכל החופים הסמוכים מצטברת כמות אדירה של מאות אלפי דגים הדוחפים אחד את השני בניסיונות שלהם להתקדם. בקצה של המצוף יש מפל עם מים הזורמים בעוצמה והדגים האומללים קופצים, מתאמצים, מגיעים אל קיר ונסחפים חזרה.מראה מדהים לכשעצמו. כל אזור השפך רואים את הדגים אחד על השני. לדגים זו ממש טרגדיה שהם עושים את כל הדרך עד לבית , והדלת לא פתוחה בעבורם. אבל לכל האחרים זו סיבה למסיבה. קודם כל לאריות הים המגיעים למקום במספרים מכובדים. בשעת הגאות אף מתקרבים ונכנסים לתוך שפך הנחל וללא מאמץ תופסים את הדגים. והם אוכלים ,ואוכלים ,ואוכלים. כמות האנרגיה שהאריות האלו צורכים היא כה גדולה שתראו אותם מרבית הזמן עסוקים בזלילה. תפיסת דג מלווה בניעור הראש של אריה הים בעוצמה כזאת הקורעת את הדג. מייד עטים על השרידים עשרות שחפים שנראה שדי מטרידים את האריות בארוחה שלהם והאחרונים ממהרים לצלול עם הארוחה ולנשנש אותה בשקט של המעמקים. קצת בצד עשויות להגיע לוטרות ים ולנשנש בשקט מהצד שלא יפריעו או ירגיזו את אריות הים ושלא להיכנס לתחום של אריות הים החזקים מהם בהרבה. כמות האוכל היא כה גדולה ואריות הים יוצאים להפסקת אכילה מדי פעם. מעניין לראות את סימני החיבה שהם מרעיפים אחד על השני וגם הזכרים על הנקבות. ההבדל ניכר בגודל. בזמן שהאריות עסוקים באכילה נראה כאילו אחד מהם נשאר לעמוד מרחוק לצורך שמירה מפני טורפים כמו האורקה. החגיגה הזאת עולה ברמתה כאשר מצטרפים הדובים לנשף. גם כאן מעניין לראות איך אריות הים שקודם חגגו להם בשפך תפסו מרחק ביטחון ונעמדו להשקיף על הדוב ושלא תהיה ממנו איזה הפתעה בלתי רצויה. הם לא היו רוצים להפוך למנה ראשית בארוחה שלו. הדוב די בקלות תופס את הדגים כשהם בצפיפות כל כך גדולה. ומכיוון שיש כל כך הרבה דגים רואים שהוא מסתפק במוח שלהם ובביצים. אלו הם החלקים עם כמות האנרגיה הכי גדולה וזה מה שהוא מחפש. על השיירים שהוא משאיר מתנפלים השחפים שמהווים כאן את עובדי התברואה ולא משאירים אף פרור. להשלמת החגיגה מסתובבים בשמים לא מעט פרטים של Bald eagle . ניתן לראות אותם גם על החוף עסוקים באכילה.
ההבדל בין הגאות לשפל במקום הוא כל כך גדול ובזמן השפל מי הים מתרחקים מאות מטר. מכיוון שאתם מסוגלים לשבת במקום זמן רב תוכלו להיות עדים לתופעה איך שהמים הולכים ומתקרבים ופני המים הולכים וגבהים.
אל תתפלאו שתחזרו למקום הזה בכל הזדמנות שתהיה לכם. אנחנו חזרנו למקום הזה עוד 3 פעמים ובילינו כאן בסך הכול יותר מ-7 שעות. בערב כשהגענו לואלדז, על הבוקר לפני השייט לקרחון קולומביה, ובערב אחרי השייט, ובבוקר של היום שאחרי.
אחרי ששבענו חלקית חוזרים אל מקום הלינה בואלדז.
מפת ההגעה אל The Solomon Gulch Hatchery
יום מס 17 Valdez
יום מספר 17 מוקדש לטובת שייט שאנחנו עושים לקרחון קולומביה המדהים שנחשב לאחד הקרחונים המהירים ביותר בעולם בקצה ההתקדמות שלו
את השייט אנחנו עושים עם חברת: Stan Stephens Glacier & Wildlife Cruises
יתכן שביום שאנחנו רוצים לעשות את השייט הוא לא יתקיים והחברה מקיימת שייט נוסף אחר יותר ארוך וקצת יותר יקר אל קרחון בשם : Meares Glacier.
משך השייט לקרחון קולומביה הוא 7 שעות ומתחיל בשעה 11:00 בזמן שהשייט לקרחון Meares אורך 9 שעות ומתחיל בשעה 10:00
השייט לקרחון קולומביה היה עם קופון בשנת 2016 1+1 עם ספר הקופונים Toursaver. יתכן ויסכימו להמיר לכם את הקופון לפי הערך שהוא חוסך גם לשייט הארוך יותר אבל את זה אתם חייבים לסגור מול החברה ישירות כדי שלא תהיינה לכם הפתעות ביום השייט ולשמור את כל האישורים לכך.
תאור השייט לא שונה בהרבה ממה שתואר כאן ביום השייט שעשינו אל Kenai Fjords National Park ולכן לא נחזור כאן על התיאורים כי הם יהיו מאוד דומים. אבל זה לא אומר שלא עושים את השייט. השייט מקסים, הצוות שילווה אתכם יעשה הכול כדי שתיהנו וכמובן שאתם מגדילים את הסיכויים להשלמות כמו לוויתנים, דולפינים וכו'.
בגמר השייט הולכים לחפש דובים ב- The Solomon Gulch Hatchery.
עכשיו יש לנו קצת יותר סבלנות ובדרך אל המדגרה אפשר לראות עוד כמה נקודות עניין בואלדז.
מסלול קטן ונחמד נמצא ב קצה של הנמל - Dock Point Trail . 0.75 מייל וחצי שעה של הליכה.
מפת המסלול
הנקודה השנייה היא: The Crooked Creek Information Center and salmon viewing platform נמצאת על הכביש הראשי היוצא מואלדז Richardson Highway מס 4. הנקודה כוללת פלטפורמה לצפייה בדגי הסלמון. המקום נמצא ממש כשיוצאים את העיר הכביש "עושה" סיבוב חד ימינה ובחלק האחרון של הסיבוב יש חנייה מצד שמאל עם במת עץ לצפייה. 0.5 מייל מתחילת הכביש הראשי. שווה עצירה אם יש דגים. למקום מגיעים דגי סלמון משני סוגים : Pink and chum salmon וזאת החל מאמצע חודש יולי ואולי יותר מאוחר. למקום מגיעים גם דובים שחורים כדי לאכול מהדגים. במקום אמורה להיות גם מצלמה בתוך המים שניתן לראות את מה שהמצלמה רואה בתוך מבנה העץ הסמוך המשמש כ- מרכז מידע.
נקודה מעניינת נוספת נמצאת בהמשך הדרך Old Valdez Town Site . אחרי 4 מייל אם נכנס ימינה לפי השילוט אל האזור שבו עמדה פעם העיר ואלדז עד לרעידת האדמה הגדולה של שנת 1964 שהחריבה את העיר. האמת שהרבה אין מה לראות למעט יסודות של בתים עם שלטים והסברים על מה היה במקום באותם הימים.
למי שיש זמן ויכול להרשות לעצמו להיות במקום עוד יום שווה לעשות שייט קיאקים באגם של קרחון ואלדז
סרט על שייט אל קרחון ואלדז
את שייט הקיאקים אפשר לקחת אצל : Anadyr Adventures Day Trips
לינה בואלדז
נקודות הביקור העיקריות שלנו לימים 16-17:
-
Anton Anderson Memorial Tunnel
- Whittier - Buckner Building Begich Towers -
-
מעבורת במימי מפרץ Prince William Sound
-
Valdez
-
The Solomon Gulch Hatchery
-
לינה ב Valdez
-
שייט המימי מפרץ Prince William Sound היוצא מ- Valdez
-
Dock Point Trail
-
Crooked Creek Information Center and salmon viewing platform
-
Old Valdez Town Site
-
קרחון ואלדז ??
-
לינה ב Valdez
בגמר הביקור בואלדז עומדות לפנינו מספר אפשרויות להמשך הטיול.
א- לפנינו 3 ימי נסיעה ארוכה לצורך המעבר מהעיר Valdez אל העיר Haines אשר נמצאת בצד הצפוני של המעבר הפנימי של אלסקה. סה"כ אורך דרך של 690 מייל. והמשך אל המעבר הפנימי.
ב- מי שרוצה יכול לתכנן את הטיול מעט אחרת ובמקום לעשות את הדרך הזאת יעלה צפונה על Richardson Highway עד למפגש עם Glenn Highway ואז יפנה אל Anchorage . סה"כ אורך דרך של 300 מייל. מי שיעשה את המסלול בצורה הזאת . לא יעשה את יום טיול מספר 7 היות ויוכל לעשות אותו ביום מספר 18 בצורה הפוכה. ביום 6 עליו להגיע לאזור Anchorage ללינה.בצורה כזאת יחסוך יום.
ג- מ- Anchorage אתם מחליטים שהטיול שעשיתם הוא מספיק וזה גם התקציב שלכם ואתם חוזרים הביתה.
ד- מ- Anchorage אתם יכולים להחליט שאתם רוצים לעשות עוד כמה ימים באזור של המעבר הפנימי שלדעתי הוא מהאזורים היפים של אלסקה וחבל לוותר. אם אתם ממשיכים מ- Anchorage למעבר הפנימי עליכם לטוס אל בירת אלסקה ג'ונו ומשם לצאת להמשך הטיול. זה ממש לא יותר יקר לטוס היות ומול הטיסה הזאת עומדים 3-5 ימי השכרת רכב + לינה+מעבורת מהעיר Haines אל ג'ונו + תשלום של כ-300$ על החזרת רכב שלא בנקודת ההתחלה
המסלול המתואר בהמשך הוא למי שעושה את הדרך ברכב עד לג'ונו לפי האפשרות הראשונה. כל האפשרויות הן טובות מאוד.בכל אחת מהן אתם רק מרוויחים.